dilluns, 5 de gener del 2015

CONCEPTUALITZACIÓ DE LA NATURALESA DE L'APRENENTATGE AMB ORDINADOR- Charles Crook

La nostra societat ha evolucionat i és per aquest motiu que s'intenten implantar nous sistemes educatius. Un d'aquests sistemes, una nova manera d'ensenyar és a través de la tecnologia. Charles Crook va utilitzar 4 metàfores amb les quals explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador. Aquests models són:
  1. La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
  2. La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
  3. La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
  4. La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.

En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant. És a dir, l'ordinador és qui explica però també qui avalua. Per tant, l'ordinador pot substituir al professor.
Acostuma a ser la que menys agrada ja que es creu que les aplicacions Jclic són un entreteniment, mai un verdader aprenentatge.
- Formes diferents d'ensenyar i de què l'ordinador ens expliqui coses.
Un exemple d'aquest tipus de programa seria les activitats del JCLIC 



La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne. Ell és qui controla la màquina i no a la inversa
Un exemple d'aquest tipus de programa seria el programa SCRATCH
És un bon programa per a aprendre geometria.
En aquest programa hi ha un gat que has de dirigir, el gat aprèn i és el nen qui li ensenya mitjançant el moviment, l'aspecte, els sons, el llapis, el control... es pot controlar al gat i mitjançant una bandera i amb les tecles es pot comprovar com funciona. A continuació us deixo amb l'exemple que vam fer a classe. En ell podreu veure com li hem donat les indicacions perquè faci un quadrat i un triangle:



La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Són programes que pretenen ensenyar-te quan fas una cosa malamen ja que es basen en l'experiència de l'alumne i permeten corregir els errors i reforçar-los.
És un bon sistema per experimentar sense alterar la realitat. Alhora també permeten disminuir el temps de les pràctiques.
Un exemple simulació el trobem al programa Crayon Physics tal i com es mostra a continuació:


L'usuari pot interactuar amb el sistema dibuixant objectes que seguiran un moviment natural seguint la llei de la gravetat.
A classe vam veure un altre exemple de simulador que es deia " La Doctora Xinxeta" , en aquest programa els nens poden veure el procés d'una planta i l'han de regar i donar-li llum perquè la planta creixi. Si no ho fan morirà.
Gràcies a aquesta activitat aprenen experimentant, comparant i deduint.





La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions i tot això ens ho permet aquest element.
Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
Podem dir doncs, que l'ordinador es quelcom més que una eina, té múltiples funcions a la vegada, hi ha coses que fem amb ordinador i que sense ell no podríem fer, per exemple:

  1. Facilita el treball col·laboratiu sense necessitat de reunir-se.
  2. Proporciona activitats basades en l'experiència de l'alumne.
  3. Ens permet organitzar la informació.
  4. Evitem duplicar la informació per tal de poder-la llegir des de qualsevol lloc.
  5. Ens permeten cercar informació, comparar dades, graficar valors estadístics, representar i analitzar mapes, simular fenòmens físics o socials, visualitzar processos i estructures complexes, aprendre a treballar col·laborativament,...
Per a més informació també vam llegir el següent article de Jordi Vivancos:

http://ticotac.blogspot.com.es/2007/03/les-tic-sn-sols-una-eina.html


Fonts d'informació: Apunts de classe de GTIC, http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/2012/12/conceptualitzacio-de-la-naturalesa-de_3920.html

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada