dilluns, 5 de gener del 2015

MÉS IDEES QUE EMOCIONS

NÚVOLS DE PARAULES

Un núvol de paraules és un conjunt de conceptes, en el qual, els que són més claus es troben representats en mides de font diferents, sent aquells més grans els més freqüentment consultats. S'utilitzen bàsicament per destacar la seva importància en els directoris o llocs web. És possible classificar les paraules per ordre alfabètic, per popularitat o per representació dins el lloc.

Hi ha molts programes que creen núvols de paraules. Els podeu trobar a aquesta web: https://sites.google.com/a/xtec.cat/recursosescola/nuvols-de-pparaules.

Un dels programes que ens creen aquests núvols és Wordle, que genera núvols de paraules amb el text que l'usuari proporciona.
És una eina online molt senzilla d’utilitzar. Ens permet crear imatges representatives d’un núvol de paraules el qual, atribueix una mida més gran o més petita a diferents paraules segons la freqüència d’aparició. Per tant, és un programa que transmet idees.

Com fer un núvol de paraules o Wordle?
  1. Buscar un text que vulguis transformar en un núvol de paraules. 
  2. Copia’l i enganxa’l al Bloc de Notes. 
  3. Ves a Wordle i clica sobre l’opció “Crea el teu propi núvol” 
  4. Copies el text del Bloc de Notes i l’enganxes a l’espai que t’indica Wordle. 
  5. Clica l’opció “Go” i a continuació ja tindràs el teu núvol de paraules creat.
  6. A partir d’aquí tens moltes opcions per editar i modificar el teu núvol.
  7. Un cop hagis acabat de modificar el teu núvol, tens l'opció de guardar-lo com una imatge.
A continuació us deixo un vídeo per si us ha quedat algun dubte sobre Wordle. A més a més tambè ens ensenya com penjar-lo al nostre blog.





MAPES CONCEPTUALS

Els mapes conceptuals van ser creat per Joseph D. Novak i han esdevingut una tècnica fonamental per a representar el pensament a l'educació.
Habitualment, la creació del mapa passa per diversos estadis:

  1. Selecció i jerarquització de conceptes (fer una llista i ordenar-la).
  2. Reflexió sobre la relació cada concepte amb tots els altres (cercar els connectors).
  3. Concepció d'una representació gràfica adequada (dibuixar el mapa de forma clara, entenedora i coherent).
Els mapes conceptuals són una manera de relacionar les idees i conceptes d’un text a través de connectors. Ens ajuden a organitzar coneixements d’una manera ordenada, és a dir a partir d’un text (concepte general) creem una classificació i divisió dels conceptes.

Un text pot transmetre emocions, però bàsicament vol idees. Passa el mateix amb el mapa conceptual, s’allunya més de les emocions i s’apropa més als conceptes (idees). En canvi, les imatges es basen a transmetre emocions visualment d'àmbits, estats d’ànim, etc.

Per a crear mapes conceptuals ho podem fer de dues maneres:
A continuació us deixo un tutorial que explica com a crear un mapa conceptual amb Cmap Tools:


Per a poder entendre millor com funcionaven els mapes conceptual hem hagut de fer un exercici didàctic:
Primer de tot cal llegir, entendre i analitzar el següent text, així desprès podrem realitzar el seu mapa conceptual corresponent. Desprès s'ha de guardar i transformar-lo en format jpg.

El Dinar de Nadal

Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.

En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.

La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.

El dinar comença puntualment a les dues del migdia i acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda






Després d'haver elaborat el mapa he buscat una imatge a Flickr relacionada amb el text.
He escollit aquesta imatge perquè crec que ens pot ajuda a situar l'escrit i l'escena.


Imatge extreta de Flickr: 
Mesa de Nochebuena feta per Raúl Hernández González


TAULES D'ANUNCIS

És una altra manera de presentar informació, però aquesta vegada mitjançant un suro. En aquest suro es poden afegir fotografies, enllaços, vídeos, etc.
Una web que permet crear un tauler d'anuncis, o suro, és Padlet, en la qual no es necessari registrar-se.
La dinàmica de Padlet és molt simple: es presenta com un tauler en blanc que s’utilitza arrosegant elements que volem guardar en el taulell, com per exemple: imatges, videos, àudio, presentacions. A més té un ampli reguitzell d'aplicacions per poder compatir-lo: Codis Qr, xarxes socials, codis embed, etc.
També, podem personalitzar el taulell al nostre gust posant els colors que més ens agradin, format de lletra, agregar descripcions als elements inserits, assenyalar si serà un taulell públic o privat, entre altres opcions.
Com a recurs educatiu, és una manera t’implantar una forma fàcil de crear projectes col·laboratius, com un collage, una llista de tasques, compartir informació, etc. Sobretot és una fantàstica alternativa per a aquells que no tinguin experiència en compartir contingut per internet. Padlet és mes d'idees que d'emocions.

MAPES MENTALS
Un mapa mental és una eina que ens permet organitzar i estructura el nostre pensament facilitant-nos així la nostra capacitat d'expressar idees, solucionar problemes, prendre apunts, etcètera; d'una manera gràfica.

Hi ha multitud d'eines on-line que ens permeten confeccionar i compartir un Mind Map, per exemple:
Mindomo
Mindmeister
Mapmyself

A continuació us deixo un vídeo i un curs perquè quedi més clar aquest concepte:
http://cursomapasmentales.igipuzkoa.net/

FLUXOGRAMES
Un fluxograma és la representació gràfica d’un procediment a seguir per resoldre una tasca. Consisteix a representar situacions, fets, moviments i relacions a partir de símbols.
Algunes programes que ens permeten fer fluxogrames són el Word de Microsoft, Write d'OpenOffice i Gliffy.
Giffly és un programa que a part de poder crear, guardar i editar diagrames de flux, també permet treballar amb altres tipus de representacions gràfiques i exportar a diferents formats el diagrama.
La seva utilització prové del món de la informàtica però avui en dia s'utilitza en molts diferents àmbits. Per als futurs mestres contemplem dues utilitzacions:
  • Per planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional. Per exemple representar el procés per a l'acollida d'un nou professor o alumne a l'escola.
  • Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint present que l'eina és un bon mitjà per aprendre i practicar amb: Presa de decisions, resolució de problemes, planificació, organització, destriar la informació essencial de l'accessòria, definició d'ordres i instruccions, compliment de normes i estructures,...
Els fluxogrames tenen una simbologia:


 

CONLUSIONS

Com a conclusió crec que totes aquestes eines ajuden als alumnes a aprendre a sintetitzar, prendre decisions, resoldre problemes i seleccionar idees.


Fonts d'informació: Viquipèdia, http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada