dimarts, 6 de gener del 2015

TAXONOMIA DE BLOOM

Benjamí Bloom, l'any 1956, juntament amb els seus col·laboradors van establir una jerarquia dels objectius de l'aprenentatge anomenada Taxonomia de Bloom. Aquesta estava dividida en diferents dominis (cognitiu, afectiu i psicomotor) organitzades del comportament més simple al més complex.
La Taxonomia de Bloom, l'any 2000, va ser modificada per Lorin Anderson. Aquest, va veure que els substantius no expressaven una acció. És per això que, va decidir canviar-ho per verbs.
A l'assignatura de GTIC treballem les habilitats cognitives on crear es l'habilitat cognitiva superior.


La cognició es basa en 6 habilitats (de menys a més complexitat)
  1. Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar. 
  2. Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar. 
  3. Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar 
  4. Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar. 
  5. Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar , detectar i provar. 
  6. Crear: dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar 

Els verbs llistats descriuen moltes de les activitats, accions i processos que es duen a terme dins l'aula. La problemàtica apareix quan s'aprecia que no tenen en compte els nous objectius, processos i accions, que degut a l'emergència de les TIC, han aparegut a l'escola. Degut a aquest dèficit, la taxonomia va ser revisada per passar a “digitalitzar-la”. Aquí neix la Taxonomia de Bloom Digital.




EXERCICI DIDÀCTIC
He realitzat una taula amb totes les habilitats cognitives i la classificació de les entrades del blog treballades durant tot el semestre al mòdul de GTIC.
Per a accedir-hi feu clic aquí.

Fonts d'informació: http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomCuadro.php3, http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada