L'escriptura és un procés no lineal on no es passa de manera ordenada per totes les etapes fins arribar a la redacció final d'un escrit
Etapes : Planificació, Composició i Revisió.
1. PLANIFICAR
Establir els objectius que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.
- Anàlisi de la situació comunicativa
- Tema: què es vol dir?
- Objectius: diferents tipus de textos
- Funció narrativa-----> conte
- Funció descriptiva---->guia d'una ciutat
- Funció explicativa----->llibre de cuina
- Funció persuassiva------>anunci publicitari
En resum; reflexionar sobre el nostre objectiu: convèncer, persuadir, entretenir, donar plaer, informar. A qui vull, què vull, per què ho vull i com ho vull escriure?
- Recollida d'informació: Pluja d'idees (el que més s'utilitza), documentació (recerca de documents sobre el nostre tema), fer anotacions i respondre les 6W (què, qui, com, quan on, per què)
- Seleccionar i ordenar les idees tenint en compte l'emissor, el recpetor, el missatge i el canal. Un cop decidida la idea que volem desenvolupar hem d'ordenar i distingir les idees primàries i secundàries i per últim utilitzar les tènciques d'agrupació o ordenació pertintents.
2. COMPOSICIÓ/REDACCIÓ
Transformar les idees en un text escrit, coherent, estructurat i amb trets estílistics, tenint sempre en compte doncs, les característiques de la coherència, la cohesió, l'adequació, la correcció i la variació.
- Estructura del text:
- Paràgraf: disfrubueix en blocs les idees d'un text i fa visible i entenedora l'escturctura general del text.
Els paràgrafs, segons el seu contingut, poden ser:
1. Paràgraf inductors:
-Inici del text
-Preparen al lector, el situen i l'introdueixen
-Preparen al lector, el situen i l'introdueixen
2. Paràgraf expositius:
- Són el cos del text
- Exposen, expliquen i desenvolupen
3. Paràgrads conclusius
-Són l'últim paràgraf del text
-Tenen les conclusions, que poden ser: tancades (concretes i detallades) o obertes (interrogants al final i són més flexibles)
- Connectors: paraula amb voluntat de senyalitzar, d'organtizar i relacionar paràgrafs i frases
Tipus de connectors:
Conjuncions i locucions conjutives , preposicions i conjuncions prepositives, adverbis conjuncions adverbials i altres paraules (és a dir, pel que fa a, hi havia una vegada...)
- La puntuació: estructura el text i delimita el significat exacte del missatge que vol transmetre. Les seves funcions són: la coma, que separar els elements d'una sèrie, evita ambigüetats, marca els incisos; el punt i coma, que separa diversos grups d'elements en enumeracions complexes; el punt, que s'escriu al final d'una oració; els dos punts; que introdueixen enumeracions, exemples i citacions textuals; els punts suspensius, que ens ajuden a deixar una frase inacabada; el parèntesis, que serveix per fer incisos i ens ajuda a posar informació intercalada enmig d'una frase; els guions, que serveixen per introduir un incís a la frase i els signes d'entonació.
Adequació: registre, paraules i expressions adequades per a cadas situació comunicativa.
Claredat: paraules d'ús corrent i construccions sintàctiques que facilitin la comuncació.
Precisió: evitar paraules generals i ambigües (exemple: cosa).
Conclusió: evitar perífrasis innecessàries.
Variació: evitar repeticions innecessàries.
Altres consells d'estil: evitar cacofonies, l'abús d'adverbis acabats en ''-ment'', evitar frases llargues i espeses, limitar l'ús de possessius i evitar expresions discriminatòries.
Variació: evitar repeticions innecessàries.
Altres consells d'estil: evitar cacofonies, l'abús d'adverbis acabats en ''-ment'', evitar frases llargues i espeses, limitar l'ús de possessius i evitar expresions discriminatòries.
3. LA REVISIÓ
La revisió és el procés d'examinar el que hem escrit, de decidir si s'adiu a les expectatives i modificar el que creiem oportú.
No hem de tenir mandra de revisar, doncs és un procés més de la redacció. Res és intocable i, per tant, hem d'avaluar i modificar el que nosaltres creiem.
Per acabar, cal també que fem una revisió de continguts: de la coherència. la cohesió, i l'adequació.
Per acabar, cal també que fem una revisió de continguts: de la coherència. la cohesió, i l'adequació.
Al acabar la classe, vam poder observar l'esquema que es creu oportú pel document a través del qual s'ha realitzat aquest resum. Aquest esquema va ser fet l'any 1981 per Linda Flower i John Eyes, que deien que es necessiten mínim 4 o 5 línies per a desenvolupar una idea.
Font: informació extreta de l'esquema i apunts del text: AMADEO, I.; SOLÉ, J. (1996). Curs pràctic de redacció. Barcelona: Editorial Columna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada