diumenge, 19 d’octubre del 2014

USOS EDUCATIUS DELS BLOGS. RECURSOS, ORIENTACIONS I EXPERIÈNCIES PER A DOCENTS- Francesc Balagué i Felipe Zayas

Un dels últims llibres que he llegit ha estat: Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents- Francesc Balagué i Felipe Zayas.

El blog és un lloc web periòdicament actualitzat que recopila cronològicament textos o articles d'un autor o diversos autors, en què aparèixer en primer lloc el més recent, on l'autor conserva sempre la llibertat de deixar publicat el que consideri pertinent.
És un lloc web compost per entrades organitzades mitjançant cronologia inversa, actualització freqüent i estil personal i informal. (Orihuela)

L'actual model de blog forma part de la Web 2.0, que és un tipus de web basada en la interacció dels seus participants.
Gràcies a aquest, els lectors poden interactuar amb l'autor del blog, podent formar així un debat.

Blogosfera
: és el terme amb el qual s’agrupa la totalitat de
weblogs. Està composta per comunitats molt diverses de una
manera horitzontal . A l’hora de la fiabilitat de la informació ,
La blogosfera és un organisme viu, un conjunt de comunitats ben diverses de persones que intereactuen entre elles (conversen, comparteixen unes pautes i patrons de comportamen) i que possibilitien la comuncació de manera global. 
La idea principal de la blogosfera és que ningú no està per sobre ni sota.
Quan parlem de blogosfera educativa ens referim a les xarxes de blogs relacionades amb els contextos educatius. Aquests blogs utilitzats a processos d'ensenyament i aprenentatge s'anomenen edublogs.

IDEES DEL LLIBRE:

Usos educatius dels blogs:
- Els blogs són una eina per trencar la manera d'ensenyar tradicional, ja que el professor abandona el discurs i passa a ser el guia de l'alumne, qui treballa lliurement i qui crea el seu propi aprenentatge, ja que no només rep informació d'una persona, la rep de vàries, gràcies a la interacció i el debat que s'hi pot crear.

- Importància que té l'ús d'un blog pels alumnes.
El blog és una eina que ajuda als alumnes a crear la seva pròpia identitat, ja que a través de les diverses entrades que penja podem deduir com és la seva manera de ser. També els ajuda a ser selectius, ja que han de buscar diversos llocs d'on extreure la informació i, finalment, decidir quins creu que són més adients pel que necessita. 
A més a més, l'alumne té una responsabilitat que assumeix públicament, la qual cosa comporta que vigili la seva manera de redactar, que respecti les normes lingüístiques, socials i ètiques.
Per últim, l'ajuda a crear una escriptura reflexiva, ja que s'ha de preguntar si el que ell escriu és interessant per a tothom i si ho diu correctament.
És a dir, els blogs fan que els alumnes es sentin protagonistes, la qual cosa crea una atenció en ells, també els ajuda a comunicar-se, doncs aquests donen lloc a la reflexió, al debat i a l'autoaprenentatge.

- Per què els professors han de tenir un blog?
La resposta a això és ben senzilla; abans s'acostumava a passar els apunts a net, ajudan-te així a recordar, a millorar la teva lletra, la presentació, etc. Aquesta tècnica cada cop va quedant més enradere, ja que utilitzem molt més les noves tecnologies. El blog ens serveix doncs, com una eina per reflexionar sobre el que has fet, les activitats que has realitzat a classe, el que has ensenyat. Alhora, també serveix per compartir diverses experiències amb les altres persones que et llegeixen.

Gent que viu en xarxa i convidats en xarxa:
- Diferència entre la gent que viu en xarxa i gent que són convidats en xarxa.
Els que viuen en xarxa estan tot el dia enganxats a l’ordinador i els altres, en canvi, el freqüenten sovint però no amb un període de temps tan curt.

- Diferents tipus de blogs:

MÉS ENLLÀ DE L'AULA
  • Blogs de centre: dirigits als pares o als futurs pares i als nens (revistes escolars)
  • Blog de seminari i cursos de formació: El blog funciona com a suport del curs que estàs fent. Serveix per penjar activitats que et fan fer i per veure activitats que has de fer.
  • Blog de professors: el docent penja la seva informació, les seves reflexions per a compartir amb els altres.
BLOGS D'AULA
  1. Blog d'aula del professor: serveixn per proporcionar informació als alumnes..
  2. Blog alumnes-professors:professors penjen activitat,els alumnes les realitzen o creen debats..
  3. Blog d'alumnes:creat pels propis alumnes on penjen treballs, activitats, apunts..

CONCLUSIONS:

Els blogs són un nou mètode d'ensenyament que cada cop està més vigent en la nostra societat, ja que no només ensenya als alumnes tota la matèria que es creu necessària que han de saber, també els ajuda a formar-se com a persones, els ensenya valors. És un nou model d'ensenyança més adequat al món actual, que va més enllà de la unidireccionalitat de la comunicació entre el professor i l'alumne, on l'alumne actua de manera passiva. Ara el professor deixa de ser aquella persona que només dicta informació, passa a ser el seu guia.
Per últim, m'agradaria anomenar una de les conclusions que he extret a través del llibre, ja que crec que l'ensenyament d'avui en dia no la té en compte: l’aprenentatge l’ha de crear el mateix nen. L’alumne és el creador del seu propi coneixement. El professor no és més que el guia en aquest procés d'aprenentatge.

Fonts d'informació: Llibre Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experìencies per a docents- Francesc Balagué i Felipe Zayas, Viquipèdia

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada