dimecres, 29 d’octubre del 2014

COMPETÈNCIA COMUNICATIVA


Aprendre a parlar és una experiència comunicativa social. 


Competència comunicativa: Saber transmetre de la manera més eficaç. "Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants".
Entenem per eficaç: aconseguir l’objectiu en contextos en que no són familiars o culturalment significatius, com són les situacións formals, que tenen unes normes. És a dir, informals perquè aquests no tenen regles.
Aprenem a parlar en un grup social i hi ha uns cànons establerts de com ha de ser el tracte o la manera d'adreçar-se segons a qui ens dirigim en cada situació. Per tant, és el context el que marca les pautes i, nosaltres, com a bons comunicadors hem de saber coneixer-les i actuar respecte aquestes. Això ho fem perquè volem obtenir un objectiu. Si l'assolim, el grau d'eficàcia serà alt.
Per a ser mestres hem de tenir en ment de que tenim la necessitat de saber-nos comunicar de la manera més eficaç possible. Hem d'aprendre a comunicar-nos de manera eficaç per tal d'obtenir el resultat que esperem dels nostres alumnes.

La intenció i la interpretació dels enunciats:
  1. Ningú no parla per parlar: Sempre hi ha una intenció al darrera quan parlem 
  2. Acte de parlar: Cada un dels enunciats lingüístics que produeix un interlocutor perquè passin coses. 
  3. Cal atendre: Diem les coses amb un objectiu, intenció.
Ex: Algú s’ha deixat la porta oberta:
- El que diem: Algú s’ha deixat la porta oberta.
- El que volem dir: Tanca-la.
- Efecte que volem que produeixi: Que la tanqui qui l'ha deixat oberta.


Components de la Competència Comunicativa:  4 tipus de coneixements i habilitats

- Competència lingüística/gramatical: Domini del codi lingüístic.
- Competència sociolingüística: Zona georgràfica (dialectes) i també com les variants geracionals (parlem diferent pels nostres avis), variant lingüística
- Competència discursiva.
- Competència estratègica.

Competència lingüística / gramatical:
- Fa referència al domini del codi lingüístic:
-S'ocupa de:
Nivell fonològic
Nivell morfològic
Nivell sintàctic
Nivell lèxic i semàntic
- Fa referencia la manera d'expresar-se.

Compètencia sociolingüística
- Fa referència (adeqüem a la situació o a l’objectiu) a les regles socioculturals d'ús (depén de a qui i parli). Té a veure amb els registres i les varietats dialectals.
S'ocupa de:
Situació dels participants
Propòsits de la interració
Normes i convencions de la interacció

Compètencia discrusiva:
- Fa refèrencia a les formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent (significat del text) i cohesionat (lligada entre si-marcadors textuals: em primer lloc, finalment...) en qualsevol gènere.
S'ocupa de:
Cohesió de la forma: ideas lligades entre si.
Coherència en el significat: si les idees que s’expressen es cocontradïuen.
Cohesió → Que hi hagi marcadors textuals que relacionin les diverses parts del text, lliguem el text.
Coherència → Idees no es contradiguin, es relacionin.

Competència etratègica:
Té a veure amb la comunicació verbal i no verbal. (vocalització de la veu), la mirada, etc.
-Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal (70% gestualització) que es poden utilitzar per:
A) Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències
b) Afavorir l'efectivitat de la comunicació

Per ser un comunicador eficaç cal tenir una gran habilitat en la competència ligüística. Durant els curs treballarem la discursiva i l’estratègica.

Com hem pogut veure a l'entrada del comunciador eficaç, Sir ken Robinson té una bona habilitat estratègica i discursiva, ja que sap transmetre a través del llenguatge verbal i el no verbal i a més a més estructura un discurs d'una manera cohesionada i coherent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada